środa, 14 listopada 2018 roku
RSS
A A A
www.bip.gov.pl
Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie


Wydział Cywilny

WYDZIAŁ CYWILNY 

1. Jaki sąd jest właściwy do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

2. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

3. Jaka jest wysokość opłaty od wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

4. Został sporządzony testament. Czy koniecznym jest założenie sprawy o stwierdzenie nabycia spadku w sądzie?

5. Jeżeli został sporządzony testament notarialny, to czy we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy wskazać tylko osoby powołane do spadku w testamencie?

6. Czy przy założeniu sprawy o stwierdzenie nabycia spadku trzeba się liczyć z poniesieniem innych dodatkowych kosztów?

7. Czy dział spadku można przeprowadzić tylko w sądzie?

8. Na rozprawie zostało ogłoszone postanowienie, kiedy można odebrać odpis tego postanowienia z klauzulą prawomocności?

9. Jaka jest wysokość opłaty od wniosku o wydanie odpisu postanowienia?


WYDZIAŁ CWILNY

1. Jaki sąd jest właściwy do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

Właściwym do rozpoznania wniosku jest zawsze sąd rejonowy ostatniego miejsca zamieszkania osoby zmarłej (spadkodawcy), a jeśli miejsca tego nie da się ustalić w Polsce, wówczas właściwym będzie sąd miejsca położenia majątku spadkowego.

Wróć do spisu

2. Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?

Do wniosku należy dołączyć:

  • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy (osoby zmarłej),
  • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego z USC potwierdzające pokrewieństwo ze spadkodawcą:
  • odpisy skrócone aktów urodzenia mężczyzn i niezamężnych kobiet uczestniczących w postępowaniu,
  • odpisy skrócone aktów małżeństwa kobiet uczestniczących w postępowaniu (zmiana nazwiska),
  • wypis z oryginału testamentu notarialnego lub oryginał testamentu sporządzonego własnoręcznie przez spadkodawcę, jeżeli testament został sporządzony.

Wróć do spisu

3. Jaka jest wysokość opłaty od wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?


Opłata od wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest stała i wynosi 50 zł od jednego spadkodawcy. Dodatkowo należy uiścić opłatę w wysokości 5 zł za wpis do rejestru spadkowego.
Opłatę należy uiścić poprzez dokonanie przelewu na konto Sądu Rejonowego w Wołominie:
84 1130 1017 0013 4407 1820 0006
Opłata za wpis do rejestru spadkowego nie może być uiszczona za pomocą znaków opłaty sądowej. Opłata wynosi 5 zł jeżeli wniosek dotyczy jednego spadkodawcy (osoby zmarłej), 10 zł jeżeli wniosek dotyczy dwóch spadkodawców (osób zmarłych) itd.
Brak wymaganej opłaty spowoduje zwrot wniosku.

Wróć do spisu

4. Został sporządzony testament. Czy koniecznym jest założenie sprawy o stwierdzenie nabycia spadku w sądzie?


Tak, aby ujawnić krąg spadkobierców koniecznym jest przeprowadzenie postępowania spadkowego w sądzie. Ustawa dopuszcza również możliwość poświadczenia dziedziczenia przez notariusza.

Wróć do spisu

5. Jeżeli został sporządzony testament notarialny, to czy we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy wskazać tylko osoby powołane do spadku w testamencie?

We wniosku oprócz spadkobiercy testamentowego muszą być ujawnieni wszyscy spadkobiercy ustawowi, którzy dziedziczyliby, gdyby testamentu nie było.

Wróć do spisu

6. Czy przy założeniu sprawy o stwierdzenie nabycia spadku trzeba się liczyć z poniesieniem innych dodatkowych kosztów?


Jeśli od chwili śmierci spadkodawcy do dnia rozprawy nie upłynęło 6 miesięcy, na rozprawie składa się oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.
Za złożenie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku pobiera się opłatę sądową w wysokości 50 zł.

p>Wróć do spisu

7. Czy dział spadku można przeprowadzić tylko w sądzie?


Dział spadku można także przeprowadzić przed notariuszem, ale tylko wtedy, gdy wszyscy spadkobiercy są zgodni co do podziału masy spadkowej. Wniosek o dział spadku można również złożyć do sądu. Właściwym do rozpoznania wniosku jest sąd, w którym było przeprowadzone postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku lub sąd spadku.

Wróć do spisu

8. Na rozprawie zostało ogłoszone postanowienie, kiedy można odebrać odpis tego postanowienia z klauzulą prawomocności?


Odpis postanowienia można odebrać, gdy stanie się ono prawomocne tj. po upływie 21 dni, licząc od następnego dnia po rozprawie, pod warunkiem że nie zostanie zaskarżone.
O wydanie odpisu postanowienia zawsze należy się zwrócić do sądu z opłaconym pisemnym wnioskiem.

9. Jaka jest wysokość opłaty od wniosku o wydanie odpisu postanowienia? Za jeden odpis postanowienia z klauzulą prawomocności należy wnieść opłatę w wysokości 6 zł za każdą stronę.



Opublikował: Kamila Nasiadka
Publikacja dnia: 23.12.2016
Podpisał: Kamila Nasiadka
Dokument z dnia: 16.11.2016
Dokument oglądany razy: 4 322